Typ działania |
Tytuł |
Charakterystyka działania |
Branża, w której zdrożono projekt |
OBSERWACJE ZACHOWAŃ |
System BBS |
- Szkolenie dla kadry kierowniczej
- Stworzenie bazy zachowań i dokumentacji potrzebnej do rejestracji obserwacji
- Wyznaczenie i przeszkolenie obserwatorów
- Prowadzenie obserwacji (wyniki obserwacji są wpisywane do bazy elektronicznej) - auditami zachowań są objęci wszyscy pracownicy, podwykonawcy zewnętrzni i goście
Prowadzenie analiz z uzyskanych obserwacji - omawianie zachowań niebezpiecznych i pozostałych wyników z obserwacji na codziennych spotkaniach porannych i innych spotkaniach. |
Przemysł spożywczy |
Program „PATRZ” |
- Opracowanie założeń programu
- Przygotowanie akcji promocyjnej Programu
- Wyznaczenie i przeszkolenie obserwatorów (obserwatorami są kierownicy)
- Stworzenie bazy zachowań i dokumentacji potrzebnej do rejestracji obserwacji
- Prowadzenie obserwacji (wyniki obserwacji wpisywane do bazy elektronicznej)
- Analiza i omawianie wyników (zachowań bezpiecznych i niebezpiecznych) oraz pozostałych wyników z obserwacji na codziennych spotkaniach i szkoleniach.
|
Budownictwo |
Program „REAGUJ” |
Proces systematycznego i standaryzowanego pomiaru oraz redukcji zagrożeń w miejscu pracy przez obserwacje zachowań i prowadzenie dialogu |
Przetwórstwo przemysłowe |
SMAT AUDYT |
Podjęte działania:
- Stworzenie druku SMAT zawierającego kategorie obserwacji (5) w formie rysunków ułatwiających zakwalifikowanie niebezpiecznego zachowania.
- Szkolenia teoretyczne - szkolenie pracowników za pomocą lekcji jednotematycznych.
- Szkolenia praktyczne – przeprowadzenie pierwszego SMAT Audytu w asyście inspektora bhp. Nauka dialogu po przeprowadzonym audycie z obserwowanym pracownikiem.
- Stworzenie piramidy „Zarządzania bezpieczeństwem” z przypisaniem częstotliwości przeprowadzania audytu przez każdy poziom zarządzania.
Czas trwania audytu - ok. 15-30 minut - tak aby obserwowany pracownik „przyzwyczaił” się do obecności osoby audytującej i wykonywał swoją pracę w sposób zwyczajowy (przewidziany czas audytu umożliwia obserwację kilku, kilkunastu cykli pracy).
Audyt jest anonimowy, nie są wpisywane dane osoby obserwowanej.
Każdy audyt musi zakończyć się przekazaniem informacji zwrotnej obserwowanemu pracownikowi - należy podjąć z pracownikiem rozmowę na temat zaobserwowanego niebezpiecznego zachowania, by znaleźć przyczynę i wspólnie pomyśleć nad działaniami jakie można podjąć by przeciwdziałać ich ponownemu wystąpieniu w przyszłości.
Audyty obierają formę dialogu – pracownicy uczą się jak rozmawiać i reagować na niebezpieczne zachowania w ich otoczeniu (eliminacja często spotykanej agresji na rzecz partnerskiej rozmowy).
|
Przetwórstwo przemysłowe |
Program „Zadbaj o bezpieczeństwo” |
- Wprowadzenie do programu i zbieranie danych (spotkania w grupach, dyskusje, badania ankietowe, wywiady dotyczące kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie)
- Identyfikacja zachowań kluczowych dla bezpiecznych (powstała lista 20 KZB - Kluczowych Zachowań dla Bezpieczeństwa)
- Pomiar zachowań (pomiar bazowy tych 20 KZB oraz ustalenie, czy pracownicy wolą auto-obserwacje czy obserwować innych)
- Szkolenia (wszyscy pracownicy wzięli udział w warsztatach z zakresu prowadzenia obserwacji, obejmujących m.in. ćwiczenie prowadzenia obserwacji z wykorzystaniem listy kontrolnej, omawianie praktycznych przykładów poszczególnych zachowań w kontekście pracy w danym przedsiębiorstwie)
- Wprowadzenie polityki „Bez obwiniania” (nacisk na anonimowość i poufność obserwacji; deklarację „Bez obwiniania” podpisali także przedstawiciele średniego i najwyższego kierownictwa)
- Wybór sposobu kontrolowania zachowań (każdy z pracowników mógł wybrać, czy woli listę kontrolną do autoobserwacji czy obserwację innych)
- Skonstruowanie listy kontrolnej (lista kontrolna bardzo prosta, wymagająca od pracownika jedynie zaznaczenia „tak” lub „nie” lub „nie dotyczy” dla każdej pozycji z listy; każdy kto chciał podać powód zachowania, mógł go opisać na odwrocie kartki; pracownicy, którzy prowadzili obserwacje kolegów mieli za zadania zapytać o powód niebezpiecznego zachowania)
- Zbieranie list kontrolnych (na zakończenie zmiany – zbierane lub wrzucane do specjalnych skrzynek)
- Podliczenie wyników pomiarów (dla uzyskania zwięzłej miarę KZB zbudowano Indeks bezpieczeństwa behawioralnego)
- Przekazywanie informacji zwrotnej (z powrotem do wszystkich pracowników podczas cotygodniowych rozmów o bezpieczeństwie oraz menedżerów podczas comiesięcznych spotkań przeglądowych)
- Analiza przyczyn (zastosowano technikę ABC)
- Dokonywanie zmian (w tym system nagród i kar)
- Ocena skuteczności programu
|
Górnictwo i wydobywanie |
Program „Bezpieczne zachowania” |
Kluczowym elementem programu jest obserwacja zachowań.
- Ustalenie 40 „Ambasadorów Bezpieczeństwa”- którzy zgłosili się sami lub zostali wyłonieni spośród pracowników
- Wstępne szkolenia dla wybranych Ambasadorów (docelowo, każdy z pracowników zakładu ma być „Ambasadorem Bezpieczeństwa”, reagującym na niebezpieczne zachowania swoich kolegów).
- Cykl „miękkich” warsztatów szkoleniowych dla „Ambasadorów Bezpieczeństwa” z obszaru umiejętności społecznych z zakresu bezpieczeństwa pracy.
- Przeprowadzenie wewnętrznej kampanii komunikacyjnej na rzecz programu - program jest także silnie wspierany przez członków kierownictwa firmy, których zadaniem jest realizowanie działań zapobiegawczych i prewencyjnych.
|
Przemysł spożywczy |
Behaviour Based Safety System |
- Przygotowanie kart obserwacji dla stanowisk pracy (opracowano 19 typów)
- Rekrutacja obserwatorów do projektu - łącznie wybrano 67 obserwatorów
- Szkolenie obserwatorów
- Przeprowadzanie obserwacji
Zespół wdrażający składa się z pracowników, kierowników poszczególnych wydziałów, mistrzów i liderów. W projekcie uczestniczą również dwie konsultantki reprezentujące środowisko naukowe. Łącznie ponad 40 osób. |
Przetwórstwo przemysłowe |
Program „Stop wypadkom” |
- Wybór i wyszkolenie Liderów, którzy następnie przygotowali obserwatorów zachowań
- Opracowanie programu komputerowego do zbierania i analizowania danych z obserwacji w celu podejmowania adekwatnych działań prewencyjnych
- Prowadzenie obserwacji (obserwacja pracy jest anonimowa – w karcie obserwacyjnej nie podaje się danych osoby obserwowanej, a wyniki obserwacji nie są podstawą do postępowania dyscyplinarnego)
- Gromadzenie wyników obserwacji w opracowanej komputerowej bazie danych.
- Podsumowanie łącznych wyników obserwacji.
- Nagrodzenie najaktywniejszych obserwatorów.
|
Przemysł chemiczny |
Visible Felt Leadership (VFL) |
Działanie, którego celem jest zwiększenie zaangażowania pracowników w kwestie bezpieczeństwa poprzez wizyty (obserwacje) na stanowiskach pracy, prowadzone przez przedstawicieli najwyższego kierownictwa.
Regularne wizyty członków Zarządu, Dyrektorów na stanowiskach pracy (w zakładach produkcyjnych) - dawanie przykładu zaangażowania oraz najwyższej wagi, jaka przykładana jest do kwestii BHP w przedsiębiorstwie. |
Budownictwo |
SZKOLENIA |
Szkolenie Legacy |
Dwudniowe szkolenie dla wszystkich szczebli kierownictwa, jak i zarządzania ludźmi.
Szkolenie miało na celu zwrócenie uwagi na odpowiedzialność spoczywającą na osobach kierujących pracownikami oraz na ryzyka związane z zagrożeniami, które mogą przyczynić się do powstania wypadków przy pracy. |
Budownictwo |
System szkoleń miesięcznych |
- Szkolenie przeprowadzane przez przełożonego lub wyznaczoną przez niego osobę.
- Szkolenie polega na luźnej rozmowie z pracownikami i przytaczaniu przykładów zdarzeń wypadkowych.
- Osoba szkoląca może także podawać przykłady pozytywnych lub negatywnych zachowań z obszaru, którym kieruje.
|
Budownictwo |
MATERIAŁY WSPOMAGAJĄCE |
Karty Zdarzeń Potencjalnie Wypadkowych |
Karty umożliwiają pisemne zgłaszanie zdarzeń potencjalnie wypadkowych / zagrożeń.
Karty zostały skierowane głównie do pracowników, jako osób odgrywających największą rolę w procesie produkcji. Karty również wypełniają podwykonawcy pracujący i wykonujący usługi.
Pracownik przekazuje wypełniona kartę swojemu przełożonemu, który podejmuje działania mające na celu likwidacje zagrożenia.
W celu zwiększenia motywacji pracowników wprowadzono nagrody za zgłoszone zdarzenia, które komisja losuje raz na kwartał w każdym pionie biznesowym firmy. |
Budownictwo |
Tablica: WYPADKI W PRACY |
Tablica jest wykorzystywana do informowania o zdarzeniach i zagrożeniach, a także o podejmowanych działaniach profilaktycznych.
Zapisy na tablicy są wykorzystywane podczas odpraw pracowniczych, co wpłynęło na wzrost ich zainteresowania zagadnieniami bezpieczeństwa pracy pracowników i podwykonawców. |
|